Blog

Malowanie surowych konstrukcji stalowych

CZYM POWINNY BYĆ MALOWANE SUROWE KONSTRUKCJE STALOWE

Malowanie konstrukcji stalowych ma dwa podstawowe uzasadnienia. Przede wszystkim pozwala zabezpieczyć konstrukcję przed działaniem warunków atmosferycznych, a co za tym idzie stanowi zabezpieczenie antykorozyjne. Drugim powodem są z pewnością walory estetyczne i oczekiwany wygląd gotowej konstrukcji. Jednak aby proces malowania przyniósł zamierzone efekty, należy dobrać właściwe farby, którymi konstrukcja zostanie pomalowana oraz sposób ich aplikacji. Na rynku istnieje wiele rodzajów farb do malowania stali, które mają różne właściwości. Wbrew pozorom odpowiedź na pytanie, czym powinny być malowane surowe konstrukcje stalowe, nie jest jednoznaczna. Co więcej, często warto rozważyć inne procesy zabezpieczające konstrukcję stalową i poddanie jej np. procesowi cynkowania. Częstym zastosowaniem konstrukcji stalowych zabezpieczonych przez korozją są hale stalowe i to ich wymagania powinny determinować sposób zabezpieczenia.

KATEGORIE KOROZYJNOŚCI

Przed dokonaniem wyboru farby i sposobu malowania trzeba koniecznie przeanalizować czynniki zewnętrzne i środowisko, w którym konstrukcja stalowa będzie eksploatowana. Inne farby i całe rozwiązania są stosowane w przypadku konstrukcji stalowych hal produkcyjnych czy magazynowych, inne przy obiektach sportowych tj. np. baseny a jeszcze inne przy malowaniu obiektów mających kontakt z woda morską. W aspekcie zabezpieczania konstrukcji stalowych przed działaniem czynników atmosferycznych mówi się o środowisku korozyjnym, które zostało sklasyfikowane w normie ISO 12944-2 na poszczególne kategorie korozyjności: C1 C2, C3, C4, C5-I oraz C5-M. Każda z kategorii definiuje warunki zarówno wewnątrz pomieszczeń jak i obszar na zewnątrz:

  • C1 – bardzo mała korozyjność

W środowisku odpowiadającemu tej kategorii metale ulegają korozji w bardzo niewielkim stopniu. Dotyczy raczej warunków występujących wewnątrz pomieszczeń tj. ogrzewane, klimatyzowane budynki z czystą atmosferą, np. biura, sklepy, hotele, szkoły.

  • C2 – mała korozyjność

Wewnątrz warunki te występują w nieogrzewanych pomieszczeniach, w których możliwa jest kondensacja wilgoci, np. nieogrzewane magazyny, hale sportowe. Natomiast na zewnątrz są to warunki odpowiadające atmosferom zanieczyszczonym w małym stopniu tj. tereny wiejskie.

  • C3 – średnia korozyjność

Kategoria ta dotyczy warunków wewnątrz pomieszczeń produkcyjnych o dużej wilgotności i pewnym zanieczyszczeniem powietrza, np. pralnie, mleczarnie, browary. Na zewnątrz dotyczy terenów miejskich i przemysłowych o średnim zanieczyszczeniu tlenkiem siarki oraz terenów nad wodami o niewielkim zasoleniu.

  • C4 – duża korozyjność

Warunki te występują wewnątrz np. zakładów chemicznych, stoczni i basenów. Na zewnątrz dotyczą głównie terenów nadbrzeżnych, w których zasolenie jest już nieco większe oraz obszarów przemysłowych.

  • C5 – bardzo duża korozyjność

Wewnątrz środowisko takie odpowiada budynkom o dużym zanieczyszczeniu z prawie ciągłą kondensacją wilgoci, natomiast na zewnątrz obszarom przemysłowym o dużej wilgotności i agresywnej atmosferze. Jeśli chodzi o obszary zewnętrzne wyróżnia się dodatkowe dwie podkategorie:

  • C5-I – bardzo duża korozyjność przemysłowa

Występuje na obszarach wilgotnych i zanieczyszczonych o bardzo agresywnym środowisku przemysłowym

  • C5-M – bardzo duża korozyjność morska

Występuje w środowisku morskim znajdującym się w strefie przybrzeżnej o największym zasoleniu oraz na otwartym morzu.

Środowisko w jakim dana konstrukcja stalowa będzie eksploatowana jest głównym czynnikiem wpływającym na wybór farby, wymagania dotyczące przygotowania powierzchni, grubość systemu zabezpieczającego oraz sposób i przebieg procesu aplikacji.

FARBY DO KONSTRUKCJI STALOWYCH

Na rynku dostępnych jest kilka rodzajów farb do stali o właściwościach antykorozyjnych. Czasami po przeanalizowaniu warunków eksploatacji konstrukcji stalowej warto skonsultować się przy wyborze farby ze specjalistami w tej dziedzinie. Do farb antykorozyjnych zaliczamy farby akrylowe, farby alkidowe, farby poliuretanowe i farby epoksydowe.

  • Farby akrylowe – mają dobre właściwości antykorozyjne, są trwałe i odporne na warunki atmosferyczne, a ich skład opiera się na żywicach. Chronią konstrukcje stalowe przed działaniem kwasów, zasad i wody, w tym również wody morskiej. Stosuje się je np. przy zabezpieczaniu konstrukcji mostów i dróg.
  • Farby alkidowe – dobre właściwości wykazują farby alkaidowe w wersji zmodyfikowanej, z dodatkiem organicznych związków chemicznych, styrenu czy akrylanów.
  • Farby poliuretanowe – mają bardzo dobre właściwości antykorozyjne nawet w trudnym środowisku. Stosuje się je np. przy zabezpieczaniu konstrukcji mostów, rurociągów, budowli wodnych i instalacji energetycznych.
  • Farby epoksydowe – stosuje się je jako podstawowy środek ochrony konstrukcji stalowych. Stanowią dobre zabezpieczenie antykorozyjne, odporne na czynniki chemiczne i mechaniczne. Wykazują też dobre właściwości przy bardzo niskich temperaturach. Stosuje się je przy zabezpieczeniach np. konstrukcji stalowych rurociągów, dróg czy też hal przemysłowych.

Należy pamiętać, że na efektywność zabezpieczenia konstrukcji stalowej wpływa nie tylko rodzaj farby, ale również przygotowanie powierzchni oraz sposób malowania. Przygotowanie powierzchni zazwyczaj polega na jej oczyszczeniu poprzez mycie alkaliczne, mycie rozpuszczalnikami lub mycie emulsjami. Sposobów aplikacji farb również jest kilka, np. malowanie wałkiem, malowanie pędzlem czy też malowanie natryskiem. W przypadku dużych konstrukcji stalowych najczęściej stosowane jest malowanie natryskiem.

Dostosowanie hali do warunków zabudowy terenu – decyzja o warunkach zabudowy

Decyzja o warunkach zabudowy jest wydawana przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta i określa warunki, jakie należy spełnić, aby zmienić sposób zagospodarowania terenu poprzez budowę nowego obiektu czy też inne roboty budowlane. Jeżeli dla danego terenu nie ma planu miejscowego zagospodarowania przestrzennego, wówczas można wnosić o wydanie decyzji o warunkach zabudowy. Postępowanie to reguluje ustawa z 27 marca 2003 o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Jeżeli natomiast dla danego terenu istnieje plan zagospodarowania przestrzennego, w takiej sytuacji wystarczy złożyć wniosek o wyrys i wypis z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, w którym określone są wszystkie warunki zabudowy.

WNIOSEK O WYDANIE DECYZJI O WARUNKACH ZABUDOWY

Decyzja o warunkach zabudowy może być wydawana wielokrotnie różnym wnioskodawcom i co więcej nie trzeba być właścicielem terenu, aby ubiegać się o wydanie takiej decyzji. Decyzja o warunkach zabudowy nie niesie za sobą żadnych praw do terenu i jednocześnie nie narusza prawa własności. Wniosek o wydanie decyzji należy sporządzić zgodnie ze wskazaniami ustawy. Powinien zawierać przede wszystkim określenie granic terenu, którego dotyczy wniosek oraz charakterystykę inwestycji. Granice terenu powinny być przedstawione na kopii mapy zasadniczej lub kopii mapy katastralnej z dodatkowo zaznaczonym obszarem, na który planowana inwestycja będzie oddziaływać. W charakterystyce inwestycji należy zawrzeć m. in. zapotrzebowanie na energię, wodę , sposób odprowadzania ścieków, planowany sposób zagospodarowania terenu, rodzaj zabudowy (ilość kondygnacji, powierzchnię zabudowy, kształt dachu, szerokość i wysokość elewacji frontowych), dojazd z drogi publicznej, wpływ na środowisko itp. Informacje we wniosku mogą mieć charakter orientacyjny, w związku z czym wniosek można sporządzić samodzielnie bez korzystania z usług specjalistów.
Główne kryteria brane pod uwagę przy decyzji o warunkach zabudowy dotyczą wymogów odnośnie sąsiedztwa, dostępu do drogi publicznej, uzbrojenia terenu, charakteru gruntu i zgodności z odrębnymi przepisami. Poza tym bardzo ważnym aspektem są kwestie związane z ochroną środowiska.

ROZPATRZENIE WNIOSKU O WYDANIE DECYZJI O WARUNKACH ZABUDOWY

Właściwy organ rozpatruje wniosek analizując wszelkie warunki i zasady zagospodarowania terenu i jego zabudowy, które wynikają z odrębnych przepisów oraz ze stanu faktycznego i prawnego terenu. Podczas tego postepowania dokonuje uzgodnień z właściwymi zainteresowanymi organami w zależności od charakteru inwestycji, jej lokalizacji, otoczenia itp. Całe postępowanie w sprawie wydania decyzji o warunkach zabudowy teoretycznie powinno trwać ok. 2 miesięcy, jednak ze względu na konieczność przeprowadzenia wielu konsultacji z innymi organami przedłuża się do 4 a nawet 6 miesięcy. Dodatkowo postępowanie może zostać zawieszone na okres do 9 miesięcy od dnia złożenia wniosku, ma to związek z pracami nad miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Jeżeli jednak z ciągu 2 miesięcy od zawieszenia postępowania nie zostanie podjęta przez radę gminy uchwała o przystąpieniu do sporządzania planu miejscowego albo w okresie zawieszenia postępowania nie zostanie uchwalony miejscowy plan lub jego zmiany postępowanie musi zostać podjęte (chyba że w stosunku do danego terenu istnieje obowiązek sporządzenia planu miejscowego, wówczas postępowanie o ustalenie warunków zabudowy może zostać zawieszone do momentu uchwalenia planu).

DECYZJA O WARUNKACH ZABUDOWY A BUDOWA HALI PRZEMYSŁOWEJ

Decyzja o warunkach zabudowy definiuje wymagania nowej zabudowy, które są obligatoryjne i należy je uwzględnić planując i projektując nową inwestycję. To od niej w pierwszej kolejności zależy czy inwestycja, jaka jest np. budowa hali przemysłowej, w tym hale stalowe, będzie mogła zostać zrealizowana zgodnie z założeniami inwestora. W decyzji przede wszystkim są w wskazane takie elementy jak:

  • linia zabudowy, czyli obszar dopuszczalnego położenia obiektu budowlanego,
  • maksymalna powierzchnia zabudowy,
  • ilość kondygnacji,
  • szerokość i wysokość elewacji frontowej,
  • geometria dachu (kąt nachylenia, wysokość kalenicy)
  • określenie dojazdu,
  • sposób zaopatrzenia w media,
  • warunki dotyczące ochrony środowiska, ochrony zabytków czy też ochrony osób trzecich,
  • dodatkowe wymagania.

Decyzja o warunkach zabudowy stanowi podstawę do projektu architektoniczno-budowlanego i do uzyskania pozwolenia na budowę. Mówi o tym, co jest dozwolone na danym terenie, a co nie. Po otrzymaniu decyzji, to od inwestora zależy czy dostosuje swoją inwestycję do otrzymanych wymagań i zapewni określone warunki czy też zrezygnuje z zamierzonych działań. Decyzję o warunkach zabudowy można zaskarżyć, jeżeli istnieją ku temu przesłanki.

Hale o zwiększonej odporności ogniowej – w jaką halę zainwestować?

CO TO JEST ODPORNOŚĆ OGNIOWA?

Odporność ogniowa, określana również jako ognioodporność lub czasami potocznie ogniotrwałość, to nic innego jak zdolność poszczególnych materiałów, z których wykonane są elementy budynków, do spełnienia określonych warunków w przypadku narażenia na bezpośrednie działanie ognia – pożaru. Odporność ogniową elementów budynków określa się przede wszystkim za pomocą trzech podstawowych kryteriów tj. nośność ogniowa – R, szczelność ogniowa – E oraz izolacyjność ogniowa – I. Nośność ogniowa (R) to zdolność danego materiału do spełniania funkcji nośnej czyli przyjmowania obciążeń zewnętrznych, innymi słowy mówi nam o tym ile czasu upłynie do momentu jego zniszczenia lub utraty stabilności w przypadku pożaru. Szczelność ogniowa (E) definiuje głównie czas do pojawienia się na powierzchni, poddanej działaniu ognia, pęknięć i szczelin, przez które przenikają płomienie lub gazy. Z kolei izolacyjność ogniowa (I) to zdolność elementu oddzielającego do ograniczenia przyrostu temperatury powierzchni nienagrzewanej

KLASA ODPORNOŚCI OGNIOWEJ I POŻAROWEJ

Klasy odporności ogniowej są definiowane za pomocą wymienionych powyżej trzech kryteriów definiujących odporność ogniową i są wyrażone w jednostkach czasu w minutach. Natomiast klasy odporności pożarowej charakteryzują odporność ogniową budynków lub ich części. W Polsce ustanowionych jest pięć klas odporności pożarowej budynków, które określają odporność ogniową ich poszczególnych elementów tj. główna konstrukcja nośna, ściany zewnętrzne, ściany wewnętrzne, konstrukcja dachu, pokrycie dachu itp. Klasy odporności pożarowej od najwyższej do najniższej określa się jako „A”, „B”, „C”, „D” i „E”. Wymagane klasy zależą między innymi od wysokości budynku oraz od tego, do jakiej kategorii należy budynek i tutaj możemy wyróżnić przede wszystkim kategorię Zagrożenia Ludzi – ZL oraz kategorię Przemysłowo-Magazynową – PM. Poniższa tabela prezentuje jakie parametry są wymagane przy poszczególnych klasach odporności pożarowej budynków.

Klasa odporności pożarowej budynku Klasa odporności ogniowej elementów budynku
główna konstrukcja nośna konstrukcja dachu strop (między kondygnacjami) ściana zewnętrzna ściana wewnętrzna pokrycie dachu
„A” R-240 R-30 REI-120 EI-120 EI-60 RE-30
„B” R-120 R-30 REI-600 EI-60 EI-30 RE-30
„C” R-60 R-15 REI-60 EI-30 EI-15 RE-15
„D” R-30 (-) REI-30 EI-30 (-) (-)
„E” (-) (-) (-) (-) (-) (-)

Oznaczenia:
R – nośność ogniowa w minutach,
E – szczelność ogniowa w minutach,
I – izolacyjność ogniowa w minutach
(–) – nie stawia się wymagań.

MATERIAŁY OGNIOTRWAŁE STOSOWANE DO BUDOWY HAL PRZEMYSŁOWYCH

Jednym z najbardziej popularnych materiałów stosowanych w przypadku budowy hal przemysłowych, w przypadku których wymaga się zwiększonej ognioodporności, jest wełna mineralna. Okładziny hali wykonane z płyt z wełny mineralnej pozwalają zabezpieczyć konstrukcję stalową przed ogniem i dodatkowo same w sobie tak szybko nie tracą swoich właściwości konstrukcyjnych. Wełna mineralna jest całkowicie niepalna natomiast płyty warstwowe z rdzeniem z wełny mineralnej charakteryzują się odpornością ogniową EI sięgającą 120 minut. Bardzo często stosowanym materiałem o zwiększonej ognioodporności jest również pianka poliuretanowa PIR. Odporność ogniowa płyt warstwowych z rdzeniem poliuretanowym PIR w końcowym zastosowaniu, np. pokrycia dachu może wynosić REI 30 minut, co jest wystarczające nawet w najwyższej klasie odporności pożarowej A w przypadku budynków przemysłowo-magazynowych.

HALE O ZWIĘKSZONEJ ODPORNOŚCI OGNIOWEJ

W jaką halę najlepiej zainwestować, w przypadku gdy wymagane są dobre właściwości ogniowe, a nie chcemy inwestować w halę murowaną stanowiącą olbrzymią inwestycję? Dobrym rozwiązaniem są hale stalowe z zastosowaniem okładzin z materiałów takich jak płyty warstwowe z wełną mineralną oraz płyty warstwowe z rdzeniem poliuretanowym PIR. Oczywiście należy pamiętać, że istnieje cały szereg innych wymagań dotyczących ochrony przeciwpożarowej, które trzeba wziąć pod uwagę.

Hale stalowe jako ekonomiczne hale magazynowe

HALE MAGAZYNOWE – NA CO WARTO ZWRÓCIĆ UWAGĘ?

Hale magazynowe stanowią nieodzowny element funkcjonowania wielu rodzajów przedsiębiorstw. Budowa hali magazynowej, to w większości przypadków dość duża inwestycja dla firmy oraz związany z nią szereg decyzji, które zarządzający muszą podjąć.
Na co warto zwrócić uwagę decydując się na inwestycję w hale magazynowe? Oczywiście należy dokładnie przeanalizować potrzeby firmy m.in. jak duża hala będzie potrzebna, jakie warunki muszą być spełnione w stosunku do przechowywanych tam towarów, które często determinują wybór konstrukcji, czy ma to być inwestycja na stałe czy raczej tymczasowa hala potrzebna na określony czas. Dodatkowo konieczne jest uzyskanie informacji odnośnie niezbędnych pozwoleń i wymagań formalnych w przypadku poszczególnych obiektów budowlanych. Dopiero po ustaleniu najważniejszych potrzeb, wymagań formalnych i dostępnego budżetu można podejść do wyboru rodzaju hali magazynowej.

JAKĄ HALĘ WYBRAĆ NA MAGAZYN?

Na rynku dostępnych jest kilka rozwiązań hal magazynowych, m.in. hale magazynowe namiotowe, nowoczesne hale magazynowe stalowe jak również klasyczne hale murowane.
Hale namiotowe są dobrym rozwiązaniem głównie jako pomieszczenia na magazyny tymczasowe, ponieważ są mniej trwałe niż hale stalowe czy też hale murowane. Dużą zaletą hal namiotowych jest ich stosunkowo niska cena oraz szybkość jej budowy. Ograniczeniem jest niższa odporność na działanie warunków atmosferycznych oraz możliwość niespełnienia wymagań przechowywania delikatnych produktów. Ponadto w hali namiotowej trudno zaaranżować pomieszczenia biurowe.
Klasycznym rozwiązaniem i jednocześnie poważną inwestycją przy budowie magazynów są hale murowane. Zapewniają one bezpieczeństwo i dobre warunki do przechowywania większości towarów oraz dają możliwość zaaranżowania dodatkowych pomieszczeń przeznaczonych np. na biura, recepcję itp. Budowa hali murowanej wiąże się jednak z wieloma ograniczeniami tj. konieczność uzyskania zgód i pozwoleń na budowę, budowa solidnych fundamentów, dłuższy czas budowy i przede wszystkim wysokie koszty oraz brak możliwości szybkiego demontażu hali i ewentualnego odzyskania części kosztów poprzez sprzedaż materiałów po rozbiórce.
Trzecim, ostatnio coraz bardziej popularnym rozwiązaniem są hale magazynowe stalowe. Charakteryzują się dużą wytrzymałością i odpornością na działanie warunków atmosferycznych. Umożliwiają zagospodarowanie miejsca i zorganizowanie wewnątrz pomieszczeń biurowych. A co najważniejsze są szybsze w budowie niż hale murowane i jednocześnie wymagają niższych nakładów finansowych.
Zarówno hale magazynowe murowane jak i hale magazynowe stalowe są wieloletnią inwestycją i obiektami, które zapewniają możliwość całorocznej eksploatacji bez względu na warunki atmosferyczne. Natomiast hale namiotowe są tańsze, jednak charakteryzują się gorszą termoizolacją i w przypadku potrzeby przechowywania w nich delikatnych produktów mogą nie zapewnić im bezpieczeństwa przez cały rok.

STALOWE HALE MAGAZYNOWE

Hale magazynowe stalowe są idealnym rozwiązaniem dla wielu rodzajów przedsiębiorstw. Są to nowoczesne obiekty przemysłowe o stosunkowo lekkiej konstrukcji. Wyróżniają się szybki czasem budowy hali, dużą funkcjonalnością i stosunkowo niskimi kosztami budowy. Hale te wykonane są ze stalowego solidnego szkieletu oraz z płyt wielowarstwowych stanowiących wypełnienie ścian. Nowoczesna hala stalowa budowana jest modułowo, dzięki czemu istnieje możliwość dostosowania konstrukcji do konkretnych potrzeb, jest łatwiejsza w budowie niż np. klasyczna hala murowana, a dodatkowo bez większych problemów można ją powiększyć w dowolnym momencie. Co więcej nawet w przypadku większych pomieszczeń magazynowych nie ma konieczności wstawiania podpór stropu. Hale magazynowe stalowe wykonane z komponentów wysokiej jakości są odporne na warunki atmosferyczne przez wszystkie pory roku, bezpieczne i wytrzymałe przez wiele lat.

Hale namiotowe termiczne – charakterystyka i zastosowanie

HALE TERMICZNE

Hale termiczne to hale namiotowe o bardzo szerokim zastosowaniu przez cały rok, bez względu na zmieniającą się pogodę. Stanowią pośrednie rozwiązanie pomiędzy tymczasowymi standardowymi halami namiotowymi a stałymi obiektami budowlanymi. Hale termiczne wyróżniają się zastosowanym w nich pokryciem dachowym. Dach hali termicznej stanowi podwójna plandeka, między którą wtłaczane jest podgrzewane powietrze. Najczęstszym materiałem stosowanym do budowy ścian w przypadku hal termicznych są płyty warstwowe, które w połączeniu z tzw. pompowanym dachem zapewniają wnętrzu hali doskonałą termoizolację. Natomiast jeżeli chodzi o konstrukcję hal termicznych, zaleca się stosowanie konstrukcji stalowych, które zapewniają stabilność i wytrzymałość.

ZALETY HAL TERMICZNYCH

Zastosowanie hali termicznej niesie za sobą cały szereg zalet. Jest to inwestycja, która z pewnością zapewni oczekiwane rezultaty. Najważniejszą i najbardziej pożądaną cechą hal termicznych jest ich bardzo dobra termoizolacyjność. Hale namiotowe z zastosowanym dachem termicznym stosunkowo łatwo ogrzać zimą, a z kolei przy intensywnym nasłonecznieniu ich wnętrze nie nagrzewa się nadmiernie, zapewniając komfort użytkowania przez cały rok. Dodatkowo pokrycie dachowe wykonane z podwójnej plandeki, między która wtłaczane jest podgrzewane powietrze, tworzy warstwę termoizolacyjną, która całkowicie zapobiega skraplaniu pary wodnej wewnątrz hali. Taka sytuacja często ma miejsce w przypadku hali namiotowej z pokryciem dachowym jednowarstwowym. Poza tym rozwiązanie to doskonale sprawdza się zima przy opadach śniegu. Dzięki podgrzewanemu powietrzu, które sprawia, że zadaszenie ma podwyższoną temperaturę, nie ma konieczności odśnieżania dachu – śnieg topnieje w kontakcie z ciepłą powierzchnią albo po prostu zsuwa się w niewielkich ilościach na skutek wypukłego dachu („poduszek”). Poszycie dachu wykonane jest z podwójnej plandeki wykonanej z PVC (polichlorek winylu), który jest wodoodporny i posiada specjalne zabezpieczenia antykorozyjne. Materiały i technologia zastosowana do wykonania hali termicznej pozwalają na lepsze wygłuszenie hali, zmniejszając przy tym ryzyko negatywnego oddziaływania na otoczenie. Hale termiczne doskonale sprawdzają się w różnorodnych warunkach atmosferycznych, a do tego wszystkiego ich montaż jest stosunkowo szybki i nie wymaga wylewania specjalnych fundamentów.

ZASTOSOWANIE HAL TERMICZNYCH

Namiotowe hale termiczne z miesiąca na miesiąc stają się coraz bardziej popularne ze względu na swoje wszechstronne zastosowanie. Dzięki swoim właściwościom termoizolacyjnym, które zapobiegają zjawisku kondensacji, są zaliczane do obiektów całorocznych i ekonomicznych. Co więcej stosuje się je często wtedy, gdy przechowywany czy też użytkowany w nich materiał wymaga specjalnych zabezpieczeń przed wilgocią, np. wypełnienia tapicerskie, pianki, tekstylia lub wyroby papierowe. Wykorzystuje się je np. jako hale produkcyjne, hale rolnicze i hale handlowe. Ocieplane hale z pompowanym dachem są idealnym rozwiązaniem jako całoroczne hale magazynowe dla materiałów podatnych na korozję i wrażliwych na zmiany temperatur. Bardzo częstym zastosowaniem hal termicznych z pompowanym dachem są np. kryte korty tenisowe oraz hale sportowe, w przypadku których bardzo ważne jest zapewnienie właściwego komfortu cieplnego.
Hale namiotowe z podwójnym pompowanym dachem funkcjonują na rynku pod różnymi nazwami m.in. hale ocieplane, hale namiotowe termiczne, hale TERMO, hale THERMO, hale pneumatyczne, hale termoizolacyjne, ocieplane hale magazynowe itp. Zawsze wyróżniają się specjalnym pokryciem dachowym oraz bardzo dobrymi właściwościami termoizolacyjnymi przy jednoczesnych stosunkowo niskich kosztach utrzymania.

 

NOWOŚĆ! STICK CARPORT – Zadaszenia miejsc parkingowych

Wiele osób posiada więcej samochodów niż miejsc w garażu czy też niż dostępna jest liczba miejsc na parkingu zamkniętym. Jednocześnie każdy użytkownik samochodu chce, aby jego pojazd był jak najmniej narażony na działanie niedogodnych warunków atmosferycznych i otoczenia. Miejsce i warunki, w których przechowywany jest każdy samochód mają wpływ na jego żywotność i to, w jakim stanie jest jego karoseria. Oczywistym sposobem na zabezpieczenie samochodu jest garaż czy też parking podziemny. Jednak nie zawsze istnieje możliwość korzystania z tego typu obiektów, czy to ze względów ekonomicznych, braku miejsca na budowę garażu, niechęci do załatwiania wszystkich formalności związanych z budową garażu wolno stojącego, czy tez po prostu z braku możliwości wynajęcia/wykupienia miejsca parkingowego. W takiej sytuacji popularnym rozwiązaniem są zadaszenia miejsc parkingowych tzw. wiaty.

KONSTRUKCJA STICK CARPORT

Doskonałą alternatywą dla drewnianych wiat samochodowych czy też ciężkich konstrukcji stalowych są zadaszenia miejsc parkingowych STICK CARPORT. To nowoczesna i elegancja konstrukcja dostosowana do indywidualnych potrzeb użytkownika samochodu. Solidna konstrukcja STICK CARPORT składa się ze starannie wykonanych profili aluminiowych, ocynkowanych łączników stalowych oraz pokrycia z wybranego materiału. Wyróżnia się modułową strukturą, dzięki czemu wielkość zadaszenia jest dowolna. Nadaje się do zadaszenia zarówno pojedynczych miejsc postojowych jak również miejsc wielostanowiskowych. Zadaszenia samochodowe STICK CARPORT stanowią zabezpieczenie przed deszczem, intensywnymi opadami śniegu i gradu, działaniem promieniowania UV itp. Są idealnym rozwiązaniem, gdy mamy do czynienia z ograniczoną przestrzenią do zabudowy.

POKRYCIE ZADASZENIA MIEJSCA PARKINGOWEGO

Konstrukcja STICK CARPORT może być pokryta różnymi materiałami o różnych właściwościach w zależności od potrzeb, tj. membrana PCV, płyty komorowe z poliwęglanu, blacha trapezowa, płyty szklane, panele solarne, płyty warstwowe.

Membrana PCV
Pokrycie zadaszenia membraną PCV jest bardzo popularne w dużej mierze ze względu na swoją stosunkowo niską cenę. Membrana PCV jest wytrzymała i jednocześnie lekka. Znaczącą jej zaletą jest to, że nie ulega korozji, nie odbarwia się na skutek działania promieniowania UV i jest trudno zapalna. Pokrycie membranowe konstrukcji jest odporne na obciążenie śniegiem i działanie wiatru.
Płyty komorowe z poliwęglanu
Powierzchnia poliwęglanowa to bardzo trafna alternatywa dla powierzchni szklanej. Płyty z poliwęglanu są o wiele bardziej trwalsze i odporne na uderzenia niż szkło i jednocześnie lżejsze. Występuje w postaci płyt bezbarwnych lub troszkę przyciemnionych tzw. dymnych. Dodatkową są pokryte specjalna warstwą, która chroni samochód przed promieniami UV w 100% oraz przed podczerwienią w 50%. Poliwęglan jest odporny na działanie zarówno niskich jak i wysokich temperatur.
Blacha trapezowa
Blacha trapezowa jest ekonomicznym rozwiązaniem jako pokrycie zadaszenia miejsc parkingowych. Charakteryzuje się przede wszystkim dużą wytrzymałością oraz sztywnością konstrukcji. Co ważne pokrycie z blachy trapezowej jest zabezpieczone przed korozją, gdyż stosowany materiał jest poddawany wcześniej cynkowaniu.
Płyty szklane
zadaszenie szklane
Istnieje możliwość wyboru na pokrycie zadaszenia również płyt szklanych, które nadadzą elegancji i wrażenia lekkości konstrukcji. Mimo, że w rzeczywistości płyty te są cięższe od np. poliwęglanu i nie aż tak bardzo wytrzymałe na uderzenia, to szkło zawsze znajdzie swoich zwolenników.
Panele solarne
Zastosowanie paneli solarnych na zadaszeniach miejsc parkingowych pozwala na dodatkowe wykorzystanie powierzchni, która spełnia już swoją funkcję chroniąc samochód przed deszczem, śniegiem, gradem itp. Natomiast zadaszenie z paneli solarnych umożliwia produkowanie energii, ale również zacienienie miejsca postojowego, co zwłaszcza w słonecznych okresach zadowala kierowców.
Płyty warstwowe
Zadaszenie z płyt warstwowych jest stosunkowo tanim rozwiązaniem, które również chroni samochód przed wiatrem, obfitym deszczem, gradem czy śniegiem, a także działaniem promieni słonecznych. Zadaszenie takie należy do dość prostych i lekkich konstrukcji, dzięki czemu jest łatwe w montażu.

 

Zadaszenie STICK CARPORT pozwoli zabezpieczyć samochód trzymany na zewnątrz przed czynnikami takimi jak np. promieniowanie słoneczne czy też grad. Polecane wszystkim osobą, które nie mają miejsca na budowę garażu, czy też po prostu często podróżują i parkują samochód na zewnątrz ze względu na wygodę.

ZABEZPIECZENIE ANTYKOROZYJNE KONSTRUKCJI STALOWYCH – MALOWANA CZY CYNKOWANA?

Na powierzchni stali, w której otoczeniu pojawia się woda zawierająca elektrolity (w tym np. wilgoć gleby czy też gazów w powietrzu atmosferycznym), może pojawić się rdza w wyniku tzw. korozji elektrochemicznej. Stal korodując traci swoje parametry techniczne, kruszeje i stopniowo ulega degradacji, co często poza sama utratą wartości produktu może stanowić zagrożenie dla wszystkich jej użytkowników. Dlatego też inwestując w hale stalowe, a co za tym idzie decydując się na konstrukcję stalową należy zwrócić uwagę na to, jak jest zabezpieczana przeciwko korozji.

POPULARNE METODY ZABEZPIECZEŃ ANTYKOROZYJNYCH KONSTRUKCJI STALOWYCH

W celu zabezpieczenia konstrukcji stalowych stosuje się wiele technik, które w większości przypadków polegają na pokryciu stali powłoką ochronną. Można wyróżnić przede wszystkim dwie konkurujące ze sobą metody tj. cynkowanie ogniowe lub malowanie antykorozyjne. Obie te metody wpływają na zahamowanie procesu korozji, na skutek czego przedłużają żywotność obiektu.

CYNKOWANIE OGNIOWE

Cynkowanie ogniowe jest uniwersalnym i bardzo trwałym sposobem ochrony stali przed korozją, zwiększającym jednocześnie jej odporność na ścieranie i uszkodzenia mechaniczne. Proces cynkowania ogniowego polega na pokryciu elementów stalowych powłoką cynkową. Odbywa się to poprzez krótkotrwałe zanurzenie elementów w ciekłym cynku. Powstała w ten sposób powłoka jest bardzo szczelna i stanowi barierę między środowiskiem a stalowym podłożem. Doskonale nadaje się do zastosowania dla konstrukcji stalowych narażonych na działanie wiatru i deszczu. W zależności od grubości cynku i warunków atmosferycznych powłoki cynkowe charakteryzują się wieloletnią trwałością. Dzięki procesowi cynkowania chroniona jest zarówno powierzchnia zewnętrzna jak i wewnętrzna konstrukcji. Do ograniczeń cynkowania ogniowego konstrukcji stalowych można zaliczyć stosunkowo wysokie ceny cynku oraz wrażliwość na kwasy, alkalia i sole, a także czasami zbyt skomplikowane kształty poszczególnych elementów.

MALOWANIE ANTYKOROZYJNE

Malowanie konstrukcji stalowej w celu zabezpieczenia przed korozją polega na pokryciu jej elementów powłoką farby o określonych właściwościach. Wybór farb dostępnych na rynku jest bardzo duży i aby wybrać odpowiednią trzeba wiedzieć w jakim środowisku będzie eksploatowana konstrukcja stalowa. Na efektywność powłoki antykorozyjnej poza samą farbą ma wpływ odpowiednie przygotowanie powierzchni przed malowaniem oraz sposób aplikacji, co z kolei wpływa na większą pracochłonność całego procesu. Dzięki dużej różnorodności farb i metod aplikacji praktycznie nie istnieją ograniczenia związane z kształtem i rozmiarem malowanej konstrukcji.

CYNKOWANIE OGNIOWE CZY MALOWANIE?

 

Dokonując wyboru o rodzaju powłoki zabezpieczającej konstrukcję stalową przed korozją należy wziąć pod uwagę szereg różnych czynników. Przede wszystkim ważne jest w jakim środowisku będzie użytkowana i na jakie czynniki chemiczne lub mechaniczne będzie narażona. Jeżeli konstrukcja stalowa będzie narażona na kontakt ze środowiskiem kwaśnym lub zasadowym (alkalicznym) lepiej zdecydować się na malowanie, które można dobrać tak, aby było odporne albo na kwasy, jak np. przy użyciu farby winyloestrowej albo na zasady (np. farby epoksydowe).
Kolejnym ważnym czynnikiem przy wyborze metody zabezpieczenia antykorozyjnego konstrukcji stalowej jest oczekiwany czas eksploatacji konstrukcji oraz możliwości jej naprawy. W przypadku powłok ocynkowanych naprawa w wannie cynkowniczej polega na ponownym zanurzeniu, co wiąże się z przetransportowaniem elementów. Natomiast powłoki malarskie są możliwe do naprawienia na miejscu. Do użycia cynkowania ogniowego najbardziej nadają się proste, niewielkie elementy, których oczekiwany okres eksploatacji jest mniejszy niż trwałość powłoki cynkowej, a naprawy będą realizowane na zasadzie wymiany całych elementów.
Do czynników mniej praktycznych, a jednocześnie mogących mieć znaczenie przy wyborze powłoki anykorozyjnej, można z pewnością zaliczyć pożądaną kolorystykę. Powłoki cynkowe występują zazwyczaj w srebrnym metalicznym kolorze, natomiast powłoki malarskie mogą wystąpić w dowolnej barwie z palety RAL.
W uzasadnionych przypadkach, kiedy oczekiwana jest bardzo duża trwałość a konstrukcja narażona będzie na trudne warunki, tj. wiatr, deszcz, kwasowe grunty, działanie roztworów kwasów, roztworów alkaicznych, miękkiej wody itp., stosuje się połączenie obu metod.

Płyty warstwowe poliuretanowe – PUR czy PIR?

PŁYTY WARSTWOWE

Płyty warstwowe (funkcjonujące często pod nazwą płyty obornickie) są to elementy budowlane, które składają się z dwóch warstw zewnętrznych tzw. okładzin oraz z warstwy środkowej stanowiącej rdzeń konstrukcyjno-izolacyjny. Okładziny zazwyczaj wykonane są z cienkich profilowanych blach stalowych, które są powlekane powłokami ochronno-dekoracyjnymi. Czasami można spotkać się też z okładzinami wykonanymi z innych metali np. stali nierdzewnej lub aluminium. Do najczęściej stosowanych materiałów stanowiących rdzeń płyt warstwowych zalicza się piankę poliuretanową (PIR lub PUR), wełnę mineralną oraz styropian. Ze względu na swoją stosunkowo niewielką wagę, łatwość zastosowania i efektywność kosztową płyty warstwowe zyskują coraz większą popularność. Najczęściej znajdują swoje zastosowanie w dachach, ściankach działowych, ścianach nośnych, sufitach podwieszanych i fasadach.

PŁYTY WARSTWOWE POLIURETANOWE

Płyty warstwowe poliuretanowe to płyty z rdzeniem wykonanym z materiału należącego do rodziny poliuretanów. Obejmują dwa rodzaje płyt: płyty z rdzeniem z pianki PIR (poliizocyjanuran) oraz płyty z rdzeniem z pianki PUR (poliuretan). Oba te materiały charakteryzują się bardzo podobnym składem chemicznym i mają wysoką izolacyjność cieplną. Płyty poliuretanowe wykazują się nawet dwa razy lepszymi parametrami termoizolacyjnymi niż tradycyjne materiały izolacyjne. Podstawową różnicą między pianką PIR i pianką PUR są z pewnością właściwości ogniowe.

PŁYTY WARSTWOWE Z RDZENIEM PUR

Płyty warstwowe PUR, to płyty z rdzeniem wykonanym ze sztywnej pianki poliuretanowej. Do najważniejszych właściwości charakteryzujących płyty warstwowe z rdzeniem PUR zalicza się:

  • dużą wytrzymałość na uszkodzenia mechaniczne,
  • umiarkowaną odporność ogniową,
  • lekkość konstrukcji i jednocześnie łatwość w transporcie i montażu,
  • wysoką izolacyjność cieplną nawet przy cienkiej warstwie.

Płyty warstwowe PUR są bardzo popularne. Najczęściej stosuje się je jako płyty dachowe lub elementy ścian.

PŁYTY WARSTWOWE Z RDZENIEM PIR

Płyty warstwowe PIR są to płyty poliuretanowe z rdzeniem wykonanym z pianki poliizocyjanuranowej. Są bardzo zbliżone właściwościami do płyt warstwowych PUR. Charakteryzują się:

  • dużą wytrzymałością na uszkodzenia mechaniczne,
  • bardzo dobrymi właściwościami ogniowymi – duża ognioodporność, małe ryzyko zadymienia w procesie palenia,
  • bardzo niskim deklarowanym współczynnikiem przewodzenia ciepła – wysoka termoizolacyjność,
  • lekkością konstrukcji i łatwością w transporcie i montażu.

Pianki poliuretanowe PIR są obecnie liderem na rynku materiałów termoizolacyjnych. Ze względu na swoje właściwości są stosowane zarówno w budownictwie przemysłowym jak i mieszkaniowym. Doskonale sprawdzają się przy takich inwestycjach jak hale stalowe.

PIANKA PUR CZY PIANKA PIR – CZYM SIĘ RÓŻNIĄ?

Płyty warstwowe poliuretanowe są obecnie jednymi z najbardziej efektywnych materiałów izolacyjnych dostępnych na rynku budowlanym. Decydując się na ten rodzaj płyt mamy do wyboru dwa rodzaje: płyty warstwowe PUR oraz płyty warstwowe PIR. Płyty PUR są bardziej popularne i zazwyczaj stosując nazewnictwo „płyty warstwowe poliuretanowe” chodzi właśnie o płyty PUR.
Zarówno płyty warstwowe PUR jak i płyty warstwowe PIR charakteryzują się lekkością konstrukcji przy jednoczesnej dużej wytrzymałości na uszkodzenia mechaniczne. Mają podobne właściwości ze względu na podobny skład chemiczny. Do produkcji pianki poliuretanowej używa się dwóch głównych składników tj. izocyjanin i poliol oraz kilka aktywatorów i stabilizatorów. Skład chemiczny pianki PIR i pianki PUR różni się zasadniczo jedynie proporcjami ilości izocyjanianu. W produkcji pianki PIR używa się dużo więcej tego składnika kosztem poliolu. Dzięki temu otrzymuje się materiał o dużo lepszych właściwościach ogniowych.
Podstawową różnicą między płytami warstwowymi PUR i PIR są właśnie właściwości ogniowe. Płyty warstwowe PIR wyróżniają się zdecydowanie wyższą ognioodpornością. W przypadku pianki PUR załamanie łańcuchów związku chemicznego w wyniku działania ognia i wysokiej temperatury następuje przy 200°C, natomiast dla pianki PIR jest to aż 300°C. Dodatkowo przy zastosowaniu pianki PIR na skutek działania ognia i wysokiej temperatury tworzy się zwęglona powłoka wydłużająca czas dostępu ognia do głębszych warstw konstrukcji. Właściwości te mają ogromne znaczenie w odniesieniu do bezpieczeństwa użytkowników budynków i innych obiektów, w których stosuje się płyty warstwowe jako płyty dachowe. W przypadku pożaru konstrukcja dachowa wykonana z płyt z pianką PUR zawali się natychmiast. Natomiast zastosowanie płyt z pianką PIR w sytuacji takiego zagrożenia z pewnością wydłuży czas na ewakuację.

Blog
Nasze ostatnie wpisy